Choď na obsah Choď na menu
 


KRYL a MATUŠKA

20. 6. 2009

Četl jsem titulek:"Pohřeb Matušky je větší událostí než byl Krylův". Jen chvíli jsem uvažoval, jestli je to věta oznamovací nebo konstatování, zpochyňující oceňovanou roli Waldemara Matušky mezi našimi zpěváky. Bylo to něco mezi tím, jak jinak se "šalamounsky" vymanit ze složitého dilema. Zatímco Karel Kryl prý národ rozděloval, Waldemar Matuška jej naopak spojoval. Disidenti i tzv. mlčící většina, za totality přežívající na "nucených pracech" v zaměstnání, které bylo povinné dle zákona, a ve chvílích volna se alibisticky ukrývající na své socialistické chalupy, resp. ti, jejichž "totalitní rejstřík zdaleka tak čistý nebyl"... Co to je "čistý totalitní rejstřík"? To, že se někdo vystěhoval z politických problémů pryč na Západ, zatímco jiný zůstal a dělal možné i nemožné, aby třeba uživil svoje rodiče, svoji rodinu...? Matuška i Kryl patřili k těm, kteří emigrovali. Oba bez většího úspěchu v zahraničí, oba se rádi vraceli domů, ale pouze Kryl se zle rozlítil na Václava Havla, že si ho, významného mnichovského disidenta, nezvolil do sboru svých poradců. Frustrace, lítost a pocit zneuznání jeho zásluh. Tak by se dalo charakterizovat psychické porevoluční rozpoložení Karla Kryla. Jako Ostravák o tom i z osobního setkání, byť jen letmého v ostravském Divadle hudby, něco vím. Zanevřel na svoji bývalou vlast, a nejsou to žádné šílené výpady proti Karlu Krylovi, pouze doložitelná fakta, na rozdíl od Matušky, který po roce 1989 naopak začal svoji rodnou zemi milovat silou nebývalou. Mohl zpívat Matuška protest-songy jako Kryl? Asi ne, nebyl totiž písničkář, jenom trubadůr, který měl v popisu své práce velebit lásku, přátelství a jiné pozitivní věci, aby ostatní kolem něj zapomněli na drsnou realitu. Proto národ a drtivá většina lidí, disidenti vedle estébáků, milicionáři bok po boku členů třetího odboje, ti všichni a miliony dalších, si rádi zpívali a poslouchali Matušku, protože chtěli na zlomek svého pomíjivého času slyšet něco pozitivního. Raději si nalhávat do vlastní kapsy, než se ještě víc stresovat negativním pohledem písničkářských rebelů. A nejen těch. Palach, Zajíc a další sebevražední mučedníci šokovali svými činy a přiměli národ k sebezpytování, co je dobré a co ne, a kam až může dojít jejich pasivní rezistence. Jsem staromilský, pouštím si kazety s Matuškovými písničkami. "Sbohem lásko...", jejímž autorem je Hughes Aufray, jsem znal pozpátku i na kytaru... C, F, G, C, F, G, C, Ami, D7, G7, C, C7, F, Fmi... V krabici s různými kazetami byla také ta, na níž mám natočený rozhovor s Josefem Škvoreckým. Setkali jsme se v roce 1997, když mě kamarád Lumír Salivar pozval v Torontu k sobě domů, abychom oslavili 73. narozeniny jeho švagra. Natočil jsem při této příležitosti s Josefem Škvoreckým rozhovor, v němž jsem se ho zeptal také na jeho slova z románu "Mirákl", v nichž říkal, že sebevražda upálením Jana Palacha byla činem psychicky nemocného člověka. Sebezničení takovým způsobem prý může spáchat pouze člověk nemocný nebo ten, který je v bezvýchodné smrtelné situaci. "Vždycky jsem oceňoval čin Jana Palacha, ale i když příchod vojsk Varšavské smlouvy do Československa byla velká tragédie, nebyla to však mezní situace, v níž by měl být tento student v bezprostředním ohrožení svého života..." řekl mi Josef Škvorecký. Rozloučení s Waldemarem Matuškou bylo smutné, ale famózní a dojemné. Nebylo nikoho z mnoha tisíc lidí, kteří se s ním přišli rozloučit, koho by smutná atmosféra pohřbu nerozplakala. Ne však proto, že byl emigrant a bojovník proti totalitnímu režimu, ale úžasný umělec s neopakovatelným charisma. Další nesmrtelný Čech. Lidská věčnost je totiž přímo úměrná lidské paměti, v níž bude jeho jméno a hlas jak vzácná relikvie předáván z generace na generaci, až do skonání světa. Proto Waldemar Matuška, s nímž mám na kazetě také rozhovor, na rozdíl od mnoha další, nezemřel a nikdy nezemře... Tak ako aj Karel Kryl bol a je a bude stále s nami,to dodávam ja pfč. http://sestak.blog.idnes.cz/c/89240/Pohreb-Matusky-je-vetsi-udalosti-nez-byl-Kryluv.html

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Kryl a Matuška.

(Tetina, 14. 4. 2010 23:56)

...oba byli velcí zpěváci a uměli vždy a za kažkých podmínek svými písničkami potěšit.Zůstanou s námi v našich srdcích i na zvukových záznamech.

Re: Kryl a Matuška.

(peťo tulák, 21. 10. 2012 5:51)

Tetina ja len tak preklikávam čo kde kto napísal a dávam odpovede, dlho som tu nebol, myslím vo svojích Falkovinách a zisťujem, že sú tu popridávané kadetade komentáre a nemajú odpovede...

Je pravda, že Karel i Waldo boli a stále sú Páni umelci a tie ich prekrásne piesne budú v nás a aj po nás u iných ich priaznivcov žiť donekonečna - Kristínka, Tereza, Tisic mil alebo Anděl, Bratříček...

ďakujem

(pfč, 27. 6. 2009 7:22)

hey,Heli dík za tych päť hviezdičiek/neviem kde je na klávesnici hviezdička/a to som to počul nedávno v telke vo filme Posledný samuraj - o tom prirovnaní kvetu so životom

to je v pohode

(helena, 27. 6. 2009 7:05)

ZIVOT JE AKO KVET,ALE STOJI ZA NADYCHNUTIE SA...

krasne 5*

To je v pohode

(pfč, 25. 6. 2009 20:32)

Okrem Waldu a Karla máme takých velikánov ešte veľmi veľmi veľa.
Petr Novák napríklad,to bol super človek a super spevák,poznali sme sa osobne a naozaj to bol človek s veľkým Č a škoda,že sa nepodaril ten koncert tu V holíči čo bol v pláne.
Julius Satinský,Katka Kolníková,Karel Černoch a tak by sa dalo pokračovať v oblasti hudby i filmu...

Život beží ale ďalej a už som tu niekde písal,že ŽIVOT JE AKO KVET,ALE STOJÍ ZA NADYCHNUTIE SA....



Waldo a Karel, romantik a realista

(alexander, 25. 6. 2009 7:56)

Napíšem iba pár riadkov z vlastných vzťahov k menovaným spevákom republiky československej, na ktorú spomíname... niektorí s rovnakou dávkou nostalgie a iní s dávkou irónie, čiže tam kdesi tkvejú aj naše spomienky na oboch velikánov pesničkárskeho neba. Waldo bol pesničkár nášho dozrievania, kovbojských vidín, šarmantný a veselý pódiový hrdina našich westernových a pirátskych snov.
Karel bol filozof, človek, ktorému nestačilo zaspievať , ale musel osloviť, naplno povedať aj to čo človeka štve, protestovať proti tomu. A to ešte vložiť do tej krutopravdivoláskavej výpovede aj poéziu...
Náš syn sa práve naučil rozprávať a počúvať, mal štyri roky a zdravý spánok a začínal rozumieť tomu, čo je a čo nie je dobré a správne. Krylovu kazetu si s mamou púšťali aj keď som nebol doma. V noci sa zobudil a povedal krátke slovo:"Piť..." Janka mu natočila do šálky vodu, v polospánku ju vypil a odovzdávajúc mame šálku polospánkovým hlasom povedal: ...za šumění splavu děkuji... - a zaľahol. Pre mňa to stačí.

Veľké ďakujem!

(pfč, 21. 6. 2009 5:05)

Som rád,že sa to tu trochu rozhýbalo a jasnačka,že tam hore majú obrovské amfiteatre a spievajú spolu s interpretom a on len čumí,že všetci všetku jeho tvorbu poznajú a len brnká na gitarke a obecenstvo spieva,to musí byť úžasné...

Country Rádio hraje neustále tu u mňa i teraz.Vždy zapnem PC a okamžite mi tu hrá rádio...

Waldo - no máš pravdu,bol to Človek čo mal boty toulavý...

Juuj - to bolo

(Braňo, 21. 6. 2009 0:20)

myslené na Hanku :-)
Vybrala si naozaj trefný citátik !

Díky

(Braňo, 21. 6. 2009 0:19)

za pravdivý citát ! :O:

Myslíš si

(Braňo, 21. 6. 2009 0:17)

že tam spieva celý chorál s nimi ? Majú tam vôbec nejaké miesta na sedenie, alebo tam všetci lietajú ? :-)
No - máš pravdu, že je rozdiel keď sa poberie za svojím Nebeským duchom mladý človek ...
Ja práve počúvam Rádio Folk a znel "Veličenstvo Kat".
Inak ma už asi mesiac veľmi príjemne prekvapuje Country rádio !
Denne tam znie Karel Kryl aj 10x :-)

mms://netshow6.play.cz/country128

A samozrejme, že tam teraz aj často púšťajú Čecha Walda, ktorý sa zhodou okolností narodil v Košiciach a umrel na Floride ...Tiež taký Čechoslovák ...

veľké slová od malého muža

(pfč, 20. 6. 2009 20:42)

Hanka, ale tam Hore či už Karel Kryl,Waldemar Matuška alebo napríklad John Lennon - majú svojích fanúškov a tak tam HORE stále majú mamutie koncerty a tak aj tam HORE majú svojích fanúškov...

medzi rečou

(hanka, 20. 6. 2009 19:53)

Dovolila by som si citovať Karla Kryla"Každý je nahraditelný, len hřbitovy jsou plné nenahraditelných
lidí"

Prežívam to rovnako...

(pfč, 20. 6. 2009 13:57)

..či je to rodinný prislušnik alebo kámoš či známa osobnosť - je to len ČLOVEK a prišiel jeho čas,tak sa musel pobrať TAM HORE ZA ŠÉFOM!

Slovko MUSEL je ale niekedy dosť silné,hlavne keď sa tam hore pobere mladý človek ba dokonca dieťa a je to strašné,keď rodič prežije svoje dieťa.

Takže Braňo
ďakujem za tvoj komentárik a kde si sa tu tak zrazu objavil?

Jeden komentár odtiaľ

(Braňo, 20. 6. 2009 12:28)

..."A teď si představ, že mi jeden mně blízkej člověk řekl, že je mu moc líto, že Matuška umřel...Já na to, že mně bylo líto, když umřel můj táta a odpověď? Že můj táta nic nedokázal narozdíl od Matušky...Smutný viď?

Hodně lidí - i dospělejch! má pocit, že hvězdy jsou jejich vlastnictví, vžívají se do písniček...Setkala jsem s tím už mockrát..."